Izvori vitamina D

Urša Jarc, mr. pharm.
Vitamin D ljudsko tijelo samo može proizvesti u koži uz djelovanje sunčeve svjetlosti ili unosom hrane. Posebice u zimskim mjesecima, od listopada do travnja, samo prehranom teško je unijeti dovoljno vitamina D u tijelo te je stoga logično nadoknaditi ga pomoću dodataka prehrani kod svih starosnih dobi.
Izvori vitamina D u prehrani

Vitamin D nastaje uz djelovanje UV zraka u koži većine kralježnjaka i određenih vrsta gljiva. Životinje sintetiziraju vitamin D u obliku vitamina D3 dok u gljivama nastaje vitamin D2. Biljke sadrže vrlo nisku koncentraciju vitamina D.

Vitamin D u hrani

Znatne količine vitamina D prirodno sadržavaju samo neke prehrambene namirnice te su stoga u nekim državama dostupni određeni proizvodi obogaćeni vitaminom D. U SAD-u vitamin D počeo se dodavati u mlijeko već 30-tih godina prošlog stoljeća te je na taj način rahitis kod djece praktički iskorijenjen.

Najvažniji su izvor vitamina D u hrani riblje ulje, masna riba, kao što su losos, skuša i sardine, te jetra i žumanjak.

Vitamin D u hrani

Proizvodnja vitamina D

Budući da se proizvodnja vitamina D uz djelovanje sunčeve svjetlosti odvija u dva stupnja, pri duljoj izloženosti suncu naše tijelo ne može proizvesti previše vitamina D. Naime, samo prvi stupanj proizvodnje vitamina ovisi o UV zrakama, a tijekom drugog stupnja proizvede se onoliko vitamina D koliko je tijelu potrebno.

Pri redovitoj izloženosti sunčevoj svjetlosti tijekom sunčanih mjeseci nije potrebno dodavati vitamin D. U slučaju niske izloženosti sunčanoj svjetlosti od listopada do travnja unos vitamina D prehranom postaje vrlo važan.

Posebno je važno obratiti pozornost na populaciju koja ni u proljeće nije dovoljno izložena sunčevoj svjetlosti, npr. dojenčad, adolescenti i starije osobe koje se zadržavaju u zatvorenim prostorijama.

Nedostatak vitamina D posebno pogađa dojenčad, djecu i starije osobe.

Dodaci prehrani s vitaminom D

Na tržištu je dostupno mnogo različitih dodataka prehrani koji sadrže vitamin D. Dostupne su i prehrambene namirnice obogaćene vitaminom D, kao što su mlijeko i dječja hrana.

Udruženja pedijatara trenutačno preporučuju da se prehrani djece do 1. godine starosti dodaje 400 IU (međunarodne jedinice) vitamina D dnevno što odgovara 10 µg, a u prehranu tinejdžera od 400 do 1000 IU/dan. Osim toga, preporučuje se uzimanje vitamina D u obliku uljnih suspenzija i ne u obliki vodenih otopina jer na taj način nije potrebno uzimati dodatke koji utječu na stabilnost vitamina D i koji mogu uzrokovati alergijske reakcije.

Za pravilan rast i razvoj kostiju preporučuju se WAYA® D3 kapi i to u dozi od 7 kapljica za dojenčad i djecu do 2. godine starosti. Ta doza sadržava 400 IU (10 µg) vitamina D3 po dozi te osim toga sadrži i mliječnokiselinsku bakterija Lactobacillus rhamnosus GG za uravnoteženu mikrofloru.

Izvor:

  1. Benedik E., Fidler Mis N. New recommendations for vitamin D intake. Zdrav Vestn 2013; 82 supl 1: I-145–51.

Odaberite provjerenu kvalitetu

back to top