Kako odabrati pravi probiotik?

Tina Kamhi Trop, dr. med., pedijatar gastroenterolog
Današnji trendovi diktiraju zdrav način života. I gotovo na svakom koraku nude nam se proizvodi koji će nam pomoći postići ili održati zdravlje. Između ostalih dostupan je čitav niz različitih probiotičkih proizvoda.

Probiotici se dodaju hrani, na primjer jogurtima, odnosno napitcima od jogurta ili nam se kao dodatak prehrani u obliku tableta i kapsula nude u ljekarnama i specijaliziranim prodavaonicama. A sve s obećanjem da ćemo biti više ili brže zdravi. Sadrže različite probiotičke kulture ili mješavine nekoliko bakterijskih kultura. A kako ćemo odlučiti koji je probiotički proizvod pravi za nas? Jesu li svi probiotici primjereni za svakoga, odnosno za sve vrste probavnih smetnji?

Pri izboru probiotika najprije treba voditi računa o tome da svaka bakterija nije probiotik. Jogurt, na primjer, nastaje fermentacijom mlijeka uz pomoć mliječnokiselinskih bakterija, ali svaka mliječnokiselinska bakterijska kultura nije i probiotik.

Za to kada se za neku bakteriju može tvrditi da ima probiotička svojstva, postoje vrlo stroga i precizno definirana pravila. Probiotici su definirani kao specifični živi mikroorganizmi koji mogu pozitivno utjecati na naše zdravlje ako ih uzmemo u dovoljnoj količini. Moraju biti obilježeni točnom oznakom koja odražava specifičnu vrstu i soj bakterije unutar mikrobiološkoga sustava. Mora biti osigurana sigurnost probiotika, što definira stroga regulativa u vezi s provjeravanjem i redovitim praćenjem sigurnosti za pojedini proizvod.

Da bi probiotički proizvod bio učinkovit, bakterije moraju preživjeti u crijevima i mora biti zajamčeno preživljavanje u dovoljnoj koncentraciji do kraja roka trajanja proizvoda. Za svaki probiotik moraju biti provedena odgovarajuća znanstvena ispitivanja i potvrđeni njegovi pozitivni učinci na zdravlje, odnosno preventivni i zdravstveni učinci na određene bolesti.

Najispitivaniji probiotički soj je Lactobacillus rhamnosus GG  

Brojnim kliničkim ispitivanjima potvrđeno je kakve pozitivne učinke na zdravlje ima određena probiotička bakterija. Od svih probiotika sigurno je najispitivaniji probiotički soj Lactobacillus rhamnosus GG. Utvrđeno je da je dokazano učinkovit kod akutnih proljeva (kod djece skraćuje trajanje akutnoga proljeva za jedan dan) i u sprječavanju probavnih smetnji zbog uzimanja antibiotika.

Osim Lactobacillus rhamnosus GG, visok stupanj preporuka stručnjaka u liječenju akutnoga proljeva kod djece i u sprječavanju proljeva prouzročenog antibiotičkim liječenjem ima i probiotička gljivica Saccharomyces boulardii.

Za probiotički soj Lactobacillus rhamnosus GG također vrijedi visok stupanj preporuka za liječenje i sprječavanje atopijskoga dermatitisa zbog alergije na kravlje mlijeko, a to vrijedi i za Bifidobacterium lactis. Postoje još probiotici za koje je dokazano da mogu imati pozitivne učinke u jačanju imunološkog sustava, kod liječenja održavanja ulceroznog kolitisa, kod sindroma razdražljivih crijeva i brojnih drugih stanja.

Prije nego što odlučite koji ćete probiotik odabrati, dobro je znati koje učinke na zdravlje od njega možete očekivati i pobrinuti se odabrati proizvod koji je dokazano učinkovit za vaše tegobe te odabrati onaj koji ćete moći uzeti u dovoljnoj količini da bude djelotvoran.

Ako niste sigurni, posavjetujte se sa svojim liječnikom ili ljekarnikom, koji će vam znati dati savjet.

back to top