Upotreba antibiotika u odraslih – Antibiotici, prehrana i oporavak

Tena Niseteo, dipl. inž. preh. tehn.
Antibiotici su lijekovi koji omogućuju snažnu obranu tijela od patogenih bakterija. Dobro je poznato da kod virusnih infekcija antibiotička terapija ne pomaže, međutim, kad je riječ o bakterijskim infekcijama, moderna antibiotička terapija vrlo je napredovala. Naime, danas se antibiotici koriste ciljano, a liječenje je vrlo učinkovito i sve kraće traje.

Kako tijelu možemo pomoći u borbi protiv infekcija?

Pitanje je što sami za sebe možemo učiniti i kako svome tijelu možemo pomoći u borbi protiv infekcija? Kada tijelo napadnu bakterije, javlja se upala, odnosno nastaje upalni proces, što potiče imunološki odgovor organizma. U tom trenutku tijelu u borbi protiv patogenih bakterija možemo značajno pomoći pravilnim izborom namirnica.

Često zbog mučnina, povraćanja, proljeva i bolova gubimo apetit i vrlo se loše hranimo; prehrana tada uglavnom uključuje kruh ili dvopek, suhe grickalice i kekse te slatke čajeve, zbog čega tijelo ne dobiva ono što mu je najviše potrebno i time se dodatno iscrpljuje. Štoviše, slatki čajevi mogu dodatno pojačati proljev nastao zbog infekcije i/ili antibiotičke terapije.

Važna je prehrana

Antioksidansi iz hrane uvelike će smanjiti oksidativni stres uzrokovan infekcijom i potaknuti proizvodnju IgA-protutijela, koja su imunološki odgovor na infekciju. Proantocijanidini, polifenoli i pojedini mikronutrijenti poput vitamina C, vitamina E, vitamina B-skupine te cinka i magnezija dodatno će očuvati tkiva koja su se zbog infekcije i uzimanja antibiotika oštetila i pomoći im u regeneraciji.

Izvori navedenih nutrijenata u prvom su redu voće, osobito bobičasto voće poput kupina, malina, borovnica, ribiza i aronije, te zeleno lisnato povrće poput zelene salate, špinata, blitve i kelja. Te namirnice mogu se kombinirati i u smoothieju koji se tijekom dana može pijuckati, što neće opteretiti probavni sustav, a dat će tijelu velike doze hranjivih tvari, fitonutrijenata i vlakana

Antioksidansi iz hrane uvelike će smanjiti oksidativni stres uzrokovan infekcijom i potaknuti proizvodnju IgA-protutijela, koja su imunološki odgovor na infekciju.

Antibiotici i nuspojave

Nažalost, iako liječe i spašavaju živote, antibiotici imaju neke nuspojave. Jedna je od najpoznatijih proljev. Proljev se javlja zbog djelovanja antibiotika na pojedine korisne crijevne bakterije koje se prirodno nalaze u probavnom sustavu. Naime, uništavajući patogene bakterije, antibiotik vrlo često uništava i one korisne, zbog čega se javlja disbioza. U tom slučaju u najvećoj mjeri pomažu probiotički dodaci prehrani.

Jedan od najispitivanijih i najučinkovitijih sojeva jest Lactobacillus rhamnosus GG (LGG) u preporučenoj dozi 9–10 milijardi CFU (bakterijskih stanica). Probiotik se savjetuje uzeti prije, tijekom i nakon terapije antibiotikom jer se na taj način najviše umanjuje negativni učinak antibiotika na crijevnu mikrofloru, a nuspojave su blaže i kraće traju.

Suplementacija probiotika nije važna samo radi uspostavljanja ravnoteže u probavnom sustavu. Dobro je poznato da probiotici imaju snažno imunomodulatorno djelovanje koje je prepoznato na razini crijevne sluznice, gdje onemogućavaju vezanje i rast patogenih bakterija, ali i na razini cijelog organizma jer pojačavaju obrambeni odgovor tijela.

Proljev se javlja zbog djelovanja antibiotika na pojedine korisne crijevne bakterije koje se prirodno nalaze u probavnom sustavu. Naime, uništavajući patogene bakterije, antibiotik vrlo često uništava i one korisne, zbog čega se javlja disbioza. U tom slučaju u najvećoj mjeri pomažu probiotički dodaci prehrani.

Prehrambene smjernice tijekom infekcija

Najnovije smjernice vezane za prehranu kod infekcija potiču što je više moguće uravnoteženu i raznovrsnu prehranu. Preporučuje se konzumacija sve hrane, a kad je riječ o mlijeku i mliječnim proizvodima, naglasak se stavlja na one fermentirane poput acidofila, kefira, jogurta i kiselog mlijeka; svakako treba imati na umu da konzumacija tih proizvoda u većim količinama može pojačati proljev, stoga se u prvom redu savjetuje uzeti probiotik.

Međutim, često zbog malaksalosti, manjka apetita i mučnine osoba ne može unijeti dovoljno hranjivih tvari, a s druge strane tijelo u borbi protiv infekcije troši više vlastitih zaliha nego je uobičajeno. Tada nije naodmet uzeti i multivitaminsku suplementaciju koja sadrži pojačanu dozu vitamina C (oko 500 mg na dan), vitamin E i cink kao najjače antioksidanse i nutrijente koji sudjeluju u mnogim imunološkim reakcijama.

Jedan od najispitivanijih i najučinkovitijih sojeva jest Lactobacillus rhamnosus GG (LGG) u preporučenoj dozi 9–10 milijardi CFU (bakterijskih stanica). Probiotik se savjetuje uzeti prije, tijekom i nakon terapije antibiotikom jer se na taj način najviše umanjuje negativni učinak antibiotika na crijevnu mikrofloru, a nuspojave su blaže i kraće traju

Suština prehrane tijekom razdoblja akutne bakterijske infekcije jest svakodnevno tijelu priskrbljivati sve potrebne hranjive tvari. Na taj način tijelo neće iscrpiti sve svoje rezerve i malaksati, već će imati snage pravilno i snažno odgovoriti na infekciju te će se nakon infekcije vrlo brzo oporaviti i time puno manje biti podložno novim bolestima.

Odaberite provjerenu kvalitetu

back to top