Zdrava probava u užurbanom ritmu današnjega svijeta

Sara Šipicki, mag. pharm.
Svjedočimo činjenici kako moderni način života nameće ubrzani tempo, zbog čega ljudi ne posvećuju dovoljno vremena sebi, zdravoj prehrani, fizičkoj aktivnosti i malim stvarima koje ih vesele. To za sobom povlači povećanu količinu stresa koja svakako utječe na kvalitetu života i na zdravlje. U cjelokupnom začaranom krugu posebno se ističe probavni sustav, za koji je iznimno važno da bude zdrav i „u pogonu“, a razloga je nebrojeno mnogo.

Da je probava neizostavan čimbenik za istinsko zdravlje, potvrđuje činjenica da je 29. svibnja posvećen obilježavanju zdrave probave (World Digestive Health Day). Cilj je obilježavanja toga dana u zdravstvu podizanje svjesnosti javnosti o sprječavanju, dijagnosticiranju i liječenju probavnih tegoba, a svake se godine tema posveti određenom probavnom poremećaju ili bolesti. WDHD ove se godine usredotočuje na crijevni mikrobiom, a to je zajednički naziv za trilijune mikroorganizama koji se nalaze u našim crijevima.

Zašto su crijeva toliko važna?

U današnje vrijeme mnogi se ljudi muče s prekomjernom tjelesnom masom, kroničnim umorom, kroničnom boli, alergijama te različitim upalama i infekcijama. Uz brojne pretrage i terapije koje su u nekim slučajevima uistinu nužne vrlo se često zaboravlja da upravo oštećena crijeva mogu biti uzrok mnogih tegoba.
Crijeva osiguravaju probavu i apsorpciju glavnih nutrijenata, štite domaćina od infekcija i raznih patogenih mikroorganizama, štite od razvoja alergija i u stalnoj su komunikaciji s mozgom. Jeste li znali da je čak 70 % stanica imunološkog sustava smješteno u crijevima? Upravo zato razvoj imunološkog sustava ovisi o uspostavljanju uravnotežene i raznolike crijevne flore.

Jeste li znali da je čak 70 % stanica imunološkog sustava smješteno u crijevima?

Kako pokrenuti redovitu probavu?

Današnji sjedilački način života onemogućava ljudima da potroše dnevno unesenu količinu energije, a također može biti uzrok pojave tzv. lijenih crijeva. 

Kako biste održali crijeva zdravima, pridržavajte se sljedećih savjeta koji su vam već zasigurno dobro poznati, no nije naodmet ponoviti.

  1. Pijte dovoljno vode! Preporuka je popiti barem 8 čaša vode dnevno.
  2. Svaki dan jedite svježe pripremljene, izbalansirane dnevne obroke čiji sadržaj trebaju sačinjavati bjelančevine, ugljikohidrati, nezasićene i esencijalne masti te vitamini i minerali.
  3. Svaki zalogaj hrane dobro prožvačite.
  4. Izbjegavajte zaslađena, gazirana, aromatizirana i alkoholna pića jer sadrže puno kalorija.
  5. Konzumiranje slatkiša svedite na najmanju moguću mjeru. Previše šećera može izazvati zatvor te oštetiti kosti i zube.
  6. Konzumirajte dovoljno prehrambenih vlakana dnevno, ali ipak nemojte pretjerivati. Preporuka je između 20 i 30 g vlakana na dan. Vlakna se nalaze u namirnicama poput cjelovitih žitarica, zobi, voća i povrća.
  7. Jedite ribu 2–3 puta tjedno. Riba je lako probavljiva namirnica, bogata omega-3 masnim kiselinama koje su važne za normalan rad srca, štite krvne žile, snižavaju razinu kolesterola i djeluju protuupalno.
  8. Spavajte barem sedam sati dnevno jer se tijekom sna sve stanice u tijelu regeneriraju.
  9. Bavite se fizičkom aktivnošću jer poboljšava protok krvi, jača mišićni tonus, poboljšava metabolizam te oslobađa od fizičkog i psihičkog stresa.

Dobre bakterije

Znate li da u ljudskom organizmu ima više stanica mikroorganizama nego ljudskih stanica? Procjenjuje se da je broj bakterijskih stanica deset puta veći od broja ljudskih, stoga ne iznenađuje činjenica da se posljednjih godina jako povećalo zanimanje za probiotike i analizu crijevne flore.

Baš kao što si u trenucima narušenog zdravlja pomažemo odgovarajućim lijekovima i ostalim metodama za poboljšanje zdravstvenog stanja, tako u tim istim trenucima moramo pomoći i svojim mikroorganizmima kako bismo osigurali ravnotežu između dobrih i loših bakterija. To radimo upravo koristeći probiotike.

Probiotičkih sojeva na tržištu je mnogo, stoga je važno odabrati odgovarajući soj za određenu indikaciju, a pritom paziti na svojstva soja i na klinički dokazanu učinkovitost.

Lactobacillus rhamnosus GG najispitivaniji je probiotički soj na svijetu, a ta je mliječnokiselinska bakterija inače i normalno prisutna u ljudskim crijevima. Svjetske smjernice preporučuju Lactobacillus rhamnosus GG kod akutnih proljeva, za sprječavanje proljeva kod uzimanja antibiotika i kod održavanja crijevne mikroflore.

Jedna od najistraženijih mliječnokiselinskih bakterija na svijetu je Lactobacillus rhamnosus GG.

Recept za zdravu probavu

Točno definiranog i dostupnog recepta za potpuno zdravu probavu nema jer ona ovisi o brojnim čimbenicima. Međutim, svi dosad navedeni savjeti primijenjeni korak po korak osigurat će u konačnici zdravu probavu i zdrava crijeva važna za normalno funkcioniranje i suočavanje s brojnim dnevnim aktivnostima koje su nezaobilazne za modernog čovjeka.

Dobre bakterije i pravilna prehrana pravi su put do regulirane probave. Stoga se počnite na vrijeme brinuti o svojim crijevima jer nas crijeva čuvaju!

Izvori:

  1. Bischoff SC. Gut Health: A new objective in medicine? BMC Med, 2011.
  2. Karl JP in sod. Effects of Psychological, Environmental and Physical Stressors on the Gut Microbiota. Front Microbiol, 2018.
  3. Vighi G in sod. Allergy and the gastrointestinal system. Clin Exp Immunol, 2008.
  4. Thursby E i Juge N. Introduction to the human gut microbiota. Biochem J, 2017.
  5. Floch in sod. Recommendations for Probiotic Use. J Clin Gastr, 2011.
  6. World Digestive Health Day. https://www.worldgastroenterology.org/

Odaberite provjerenu kvalitetu

back to top