Zdrava prehrana tijekom pandemije bolesti COVID-19

Nesigurnost koja vas vjerojatno prožima u vezi s pandemijom nove virusne bolesti COVID-19 može se ublažiti preuzimanjem stvari u svoje ruke. Promjena načina rada i općenito života donosi brojne izazove, ali i mnoštvo prednosti. Vjerojatno trošite manje vremena na prijevoz na posao, putovanja i druge aktivnosti te više vremena provodite kod kuće. To vam ostavlja više vremena za odluku o zdravom načinu života kako biste odgovarajućom tjelesnom aktivnošću, uzimanjem dovoljnih količina tekućine i zdravom prehranom ojačali imunološki sustav.

Dakle, posvetimo se pitanju kako ćete se pobrinuti za to da od sada na vašem tanjuru budu zdravi obroci. Pročitajte pet savjeta koje smo pripremili za vas, zasučite rukave i prionite na posao.

1.    Planirajte jelovnik

Mnogi ljudi razmišljaju o hrani tek kada im počne kruljiti u želucu. Jeste li i vi među njima? Ako jeste, znate da baš u takvim slučajevima praznite hladnjak i jedete nezdravu hranu. Stoga vam savjetujemo da za sebe i svoju obitelj pripremite mjesečni jelovnik koji će sadržavati 3–5 obroka na dan. Ideje za zdrava jela možete pronaći u kuharskim knjigama i na blogovima. Bez brige, ima ih na pretek i za kuharske početnike!

Zatim pretvorite jelovnik u popis za kupnju ovisno o broju ljudi u vašem kućanstvu. Provjerite koje namirnice s popisa već imate kod kuće i što vam još treba, a trgovinu posjetite samo jednom mjesečno ili svakih 14 dana, naoružani popisom za kupnju. Međutim, hranu također možete naručiti putem interneta i izbjeći rizik od infekcije koronavirusom i istodobno uštedjeti novac jer će vam to olakšati izbjegavanje kupnje nepotrebnih proizvoda koji vam se nude u trgovinama. 

2.    Uvažavajte načela zdrave prehrane

Polovica svakog vašeg zdravog glavnog obroka trebala bi se sastojati od povrća, četvrtina od bjelančevina i četvrtina od ugljikohidrata. Tomu dodajte salatu i čašu vode i zdrav obrok je pripremljen!

Načela zdrave prehrane

  • Odaberite osnovne namirnice bogate hranjivim tvarima poput svježega sezonskog voća i povrća te integralnih proizvoda. 
  • Od namirnica bogatih ugljikohidratima odaberite punovrijedne proizvode poput žitarica, kaša, integralnog kruha i tjestenine. 
  • Svježi sir, jaja i mahunarke proteinske su namirnice koje bi trebale biti svakodnevno na vašem tanjuru. Konzumaciju ribe preporučujemo jedanput do dvaput tjedno, a meso bez masnoća možete si priuštiti najviše četiri puta tjedno.
  • Od masnoća radije birajte zdravija biljna ulja nego masti životinjskoga podrijetla. 
  • U širokom luku izbjegavajte masne grickalice i unaprijed pripremljenu hranu.

Za sada nema dokaza da se novi koronavirus prenosi hranom.

3.    Smanjite vjerojatnost infekcije koronavirusom putem namirnica

Trenutačno nema dokaza da se novi koronavirus prenosi hranom, što znači da se virus ne razmnožava na hrani ili u njoj. Međutim, postoji teoretska mogućnost da bolesnici kihanjem, kašljanjem ili dodirom zaraženih ruku u trgovini prenesu virus na ambalažu ili hranu koji se zatim prenosi na kupca putem kontakta sluznice sa zaraženim proizvodom. 

Tu vrstu prijenosa možete izbjeći:

  • dosljednim i pravilnim pranjem ruku
  • što rjeđim dodirivanjem proizvoda
  • pranjem svježeg voća i povrća tekućom vodom
  • termičkom obradom hrane jer je koronavirus osjetljiv na visoke temperature
  • odgovarajućim skladištenjem namirnica.

4.    Odaberite lokalno uzgojenu hranu

Konzumacija hrane koju proizvode lokalni proizvođači, prerađivači i uzgajivači donosi vam brojne prednosti. Osim što je hranjivija od one koja dolazi u trgovine iz udaljenih mjesta, kupnja lokalno uzgojene hrane također pomaže u zaštiti okoliša i povećanju prehrambene samodostatnosti, a stvara i poslovnu priliku za lokalne poljoprivrednike i proizvođače. 

Uravnotežena crijevna mikroflora ključna je za jak imunološki sustav jer se čak 70 % stanica imunološkog sustava nalazi u crijevima.

5.    Uključite u svoju prehranu dodatke prehrani koji su potrebni vašem tijelu 

Ako se hranite raznoliko, načelno nema potrebe za uzimanjem dodataka prehrani. Međutim, preporučujemo vam konzumaciju probiotika koji osiguravaju reguliranu probavu i uravnoteženu crijevnu mikrofloru. Uravnotežena crijevna mikroflora ključna je za jak imunološki sustav jer se čak 70 % stanica imunološkog sustava nalazi u crijevima. Ostanite zdravi!

Izvor: NIJZ, Prehranski nasveti, namenjeni posameznikom in družinam v času nove virusne bolezni COVID-19, 2020
www.nijz.si/sites/www.nijz.si/files/publikacije-datoteke/prirocnik_koncni_1.pdf

Odaberite provjerenu kvalitetu

back to top